عید مبارکی‌ها انجام می‌شود. خیلی رسمی‌ روی مبل می‌نشینید و از این که پس از یک سال یکدیگر را می‌بینید سعی می کنید خوشحال به نظر برسید. شکل و شمایل خانه از عید سال گذشته تاکنون بسیار تغییر کرده است، مبل و پرده ها با رنگ لباس میزبان در هماهنگی کامل قرار دارد، صاحبخانه هنوز مشغول احوالپرسی است اما شما نمی توانید نگاه خود را از ویترینی که جدیدترین ظروف کریستال در آن قرار گرفته است بردارید.
می خواهید شروع به صحبت کنید که صاحبخانه از شما عذر خواهی می کند و مشغول امر خطیر پذیرایی می شود، در مرحله اول فنجان بزرگی نوشیدنی گرم تعارف می‌شود و شما که در دید و بازدیدهای قبلی به حد وفور چای لب دوز و لب سوز آلبالویی رنگ نوشیده‌اید، این بار نیز مجبور می‌شوید برای رعایت ادب دست صاحبخانه را رد نکنید. حالا نوبت میوه و آجیل است. میوه‌های متنوع فصل و غیر فصل داخلی و خارجی با دقت در بشقاب‌ها جا خوش کرده و در مقابل شما چیده می‌شوند. ظرف آجیل پر است از گران قیمت ترین مغزهایی که در بازار یافت می‌شود.
همچنان منتظر می‌مانید تا شاید بتوانید برای چند دقیقه گپ و گفتی با میزبان داشته باشید. اما این قصه سر دراز دارد: انواع شیرینی، شکلات‌های خارجی، سوهان، گز و هر آنچه که فکرش را بکنید با غرور و لبخندی حاکی از رضایت، یکی یکی در مقابل شما گرفته می‌شود و ...

پذیرایی از جنس چشم و هم چشمی
پذیرایی‌های متنوع و رنگارنگ و خارج از عرفی که اغلب به قصد خودنمایی و چشم و هم چشمی‌ انجام می‌شود، روزبه‌روز ما را از اصل فلسفه دید و بازدید نوروزی دورتر می‌کند.
عبدالکریم خیامی جامعه شناس در گفت و گو با شبکه ایران در این باره می گوید: تغییر در سبک و سیاق زندگی ما ناشی از ورود تکنولوژی های نوین ارتباطی به زندگی ماست به همین دلیل حضور در مقابل غیاب کمرنگ شده است.
خیامی ادامه می دهد: در گذشته رسوم نوروز با تمام جزییات انجام می شد، در صورتی که این روزها این گونه نیست، مهمانی رفتن های جدید با مکانیسم های جدیدی انجام می شود.
او در توضیح گفته های خود می افزاید: ما نمی توانیم سنت های قبلی خودمان را این روزها هم به شکل و شمایل گذشته اجرا کنیم اما این ها دلیل نمی شود که جایگزین های درستی برای آن طراحی نکنیم، به اعتقاد من دستگاه های فرهنگی در چند سال اخیر در این باره کم کاری کرده اند آنها نتوانسته اند درتعریف آیین های جایگزین نقشی موثر داشته باشند.
خیامی در ادمه صحبت هایش به موضوع افزایش چشم و هم چشمی ها اشاره می کند و می گوید: دامن زدن به تشریفات باعث می شود از میزان صمیمیت کاسته شود، همین موضوع باعث شده است رفت و آمدهای خانواگی کاهش پیدا کند چون افراد از پس ادای تشریفات اضافی بر نمی آیند.
او ادامه می دهد: افراد مجبورند در بازدیدها بار سنگینی از هزینه ها را متحمل شوند، به همین سبب باید گفت هرچه تشریفات بیشتر تعداد بازدیدها کمتر.
خیامی معتقد است: در فضای پر استرس کنونی یکی از محل های بازیابی آرامش می تواند دید و بازدید های خانوادگی باشد اما با پذیرایی های پر تکلف تنها آرامشی برای افراد ایجاد نمی کند بلکه خودش می تواند به استرس های بیشتری منجر شود.

فخر فروشی ممنوع!
در هنگام گفتگو و معاشرتهای ایام عید، درباره مسائل مالی خود صحبت نکنید و دارایی های خود را به معرض نمایش نگذارید.
- فخر فروشی نکنید. هیچ کس از انس و هم نشینی با افراد فخرفروش خوشش نمی آید. لذا در هنگام گفتگو و معاشرتهای ایام عید، دربارة مسائل مالی خود صحبت نکنید و دارایی های خود را به معرض نمایش نگذارید. در ایام عید و رفت و آمدهای نوروزی متاسفانه بسیاری از افراد در تلاش برای نشان دادن وسایل پر زرق و برق زندگی خود، ماشین مدل بالا و یا لباسهای رنگین و گران قیمت خود هستند. فراموش نکنید که با این کار نه تنها ارزش انسانی خود را پایین می آورید بلکه باعث ناراحتی و کدورت خاطر افراد نیازمند نیز می شوید.

صاحبخانه را شوکه نکنید!
شیوه برخورد و رفتار انسان ها با هم، ثبات ارتباطی آنها را رقم می زند. بنابراین، درصورتی که همه افراد در ارتباط با هم نحوه آداب معاشرت منطقی را با هم در پیش بگیرند، بازخوردهای مناسبی به یکدیگر می دهند و در نهایت آرامش بیشتری بر روابطشان حاکم می شود.